How To
In 3 Stappen Online Sportlessen aanbieden zoals Les Mills
Ben jij een personal trainer, fitness coach of yoga docent? Of run je een sportclub? Dan is nu de perfecte tijd voor het creëren van je eigen online fitness cursussen en trainingen!
Nadine Atmo
- 24 december 2022
- 16 minuten
Steeds meer mensen zijn op zoek naar online fitness trainingen die ze thuis kunnen doen. Daarnaast hebben ondernemers in de fitness & Health branche, die bijvoorbeeld een combinatie aanbieden van fysieke lessen en online lessen, een stapje voor op de concurrentie.
Er zijn zoveel mogelijkheden om meer mensen te helpen, je klantenbestand te laten groeien, en hiermee je omzet te laten groeien, door het aanbieden van online trainingen en cursussen.
In dit artikel ontdek je:
- Waarom NU de tijd is om online fitness cursussen en andere digitale fitness content aan te bieden
- Hoe een online fitness cursus jouw bedrijf kan versterken i.p.v. dat het een bedreiging is
- Wat de voordelen zijn voor jouw leden en klanten (en je hierdoor meer tevreden klanten kunt krijgen!)
- Hoe online fitness cursussen en trainingen jou als ondernemer meer klanten, omzet en vrijheid kan opleveren
- De 3 stappen om zelf een professioneel online fitness of health platform op te zetten en cursussen te verkopen, ook al heb je geen verstand van websites bouwen of grafisch ontwerpen!
Ga direct naar..
Belangrijk om te weten voordat je verder leest
Sommige links in dit artikel zijn affiliate links, wat betekent dat als je erop klikt en een aankoop doet, wij een commissie hiervoor krijgen (zonder dat het jou extra kost).
Dit helpt ons om goede gratis artikelen en andere content te blijven produceren voor boterham.nl. Ook kan je via de link vaak gebruik maken van aanbiedingen, die je anders niet ontvangt. We promoten alleen producten waar we in geloven.
Bedankt voor je steun!
Les Mills, dé Netflix van de Fitnesswereld
Als je aan Les Mills denkt, dan denk je aan professionele fitness trainingen van hoge kwaliteit. Het Nieuw-Zeelandse merk is een toonaangevende leider in de fitnesswereld.
Naast dat instructeurs over de hele wereld Les Mills lessen geven op sportclubs bieden ze ook Les Mills On Demand aan, 1000+ online workouts die je thuis kunt volgen vanaf je tv of elk mobiel apparaat. Met andere woorden, het is dé Netflix van de Fitnesswereld!
De Populariteit van Online Fitness Trainingen
Als één van de grootste fitness brands houdt Les Mills de fitness trends goed in de gaten.
Volgens hun eigen onderzoek blijkt dat:
85% van alle clubleden nu ook thuis workouts doet
28% van alle thuissporters gebruik maakt van een betaalde of gratis online workout app
Dit is een toename van 100% in de afgelopen 5 jaar(!)
Thuis de 2e favoriete plek is om te sporten
voor de generatie Millennials (1980-1996) en Gen Z (1996-2015)
(op nummer 1 staat de sportschool)
De inactieve, onzekere en drukke consument zich massaal inschrijft voor fitness at home abonnementen
Met andere woorden, we houden steeds meer van de vrijheid en flexibiliteit om zelf te kunnen bepalen waar en wanneer we sporten!
Online trainingen zijn dan ook populairder dan ooit. En in de toekomst zal de vraag hiernaar alleen maar groeien. Als je hier als club of personal trainer niet op inspeelt, dan kan dit een grote gemiste kans zijn. Het aanbieden van een online fitness platform en cursussen kan niet alleen een oplossing zijn om in te spelen op de behoefte van online trainingen, maar ook om je eigen onderneming te versterken.
Bedreiging of versterking?
Sportclub eigenaren zijn vaak bang dat online trainingen een negatieve impact hebben op het aantal leden dat de club bezoekt en zijn bang dat leden hun abonnement hierdoor opzeggen.
Maar het tegendeel is juist waar.
Volgens Peter Smith, de oprichter van Les Mills Demand, zorgt thuisfitness er juist voor dat mensen in contact blijven met de workouts en hierdoor betrokken bij de club.
“We zien een grote toename in betrokkenheid en ledenretentie door leden digitaal toegang te geven tot de groepsfitness lessen, of dat nu in de club, thuis of onderweg is.
Als het goed wordt neergezet, zullen on-demand workouts clubs helpen hun bereik uit te breiden en hun ledenbestand te laten groeien.”
-Peter Smith,
Directeur van FightFit in Schotland, die met veel succes Les Mills On Demand opstartte
Een eigen on demand omgeving met sportlessen en ander digitaal materiaal kan dus juist een waardevolle aanvulling zijn op je huidige fitness & health aanbod en je onderneming versterken.
Vooral in een concurrerende wereld zoals de fitness branche is het belangrijk om je te onderscheiden van anderen. Met het creëren van een aantrekkelijk digitaal aanbod en service voor huidige en nieuwe klanten, vergroot je de kans dat ze bij jou willen (blijven) trainen!
Wat houdt een online fitness omgeving in?
Voorbeelden van digitale fitness content
die je jouw leden of klanten kan aanbieden zijn:
- Techniek trainingen
- Complete online training programma’s
- Workout video’s
- Fitness challenges & workshops
- Maaltijdplannen
- Progress trackers
- Recepten
- Playlists
- Trainingschema’s
- Live video’s die ze kunnen terugkijken
- Bundels (meerdere programma’s in 1)
- Community / Forum
Daarnaast kan je kiezen om:
- Content gratis of tegen betaling aan te bieden
Gratis Workshop ‘Fit in 5 dagen’ vs. ‘8 Weekse Full Body Training’ voor €495
- Content gratis of tegen betaling aan te bieden
- Losse programma’s of (maand)abonnementen aan te bieden (membership site)
‘8 Weekse Full Body Training’ (€495) vs. Fit & Fabulous Bootcamp (€9/maand)
- Losse programma’s of (maand)abonnementen aan te bieden (membership site)
Volledig online of combinatie
Wil je volledig online gaan? Of een combinatie van offline en online?
Je kan het aanbieden van online fitness trainingen en online coaching op verschillende manieren verwerken in jouw huidige fitness business model:
- Volledig online
Voorbeeld 1.
Als online personal trainer bied je diverse online fitness cursussen en programma’s aan voor verschillende fitness niveau’s, incl. maaltijdplanner, trackers en workout schema’s.Voorbeeld 2.
Als karate docent deel je online instructievideo’s, tips & tricks, trainingsschema & geef je feedback via de webcam om jouw online studenten te helpen de zwarte band te behalen. - Combinatie van live & online
Voorbeeld 1.
Als sportclub eigenaar bied je, naast lessen in de club, een persoonlijke online omgeving aan, aan je leden. Hierin kunnen ze o.a. online lessen terugkijken, berichten posten in de community, en digitale content per specifieke training bekijken en downloaden zoals techniektrainingen.Voorbeeld 2.
Als voedingscoach die naast 1-op-1 coaching geeft, geef je ook extra ondersteuning in de vorm van online coaching, zoals voedingsadvies, recepten en motivatie video’s.Voorbeeld 3.
Als yoga docent geef je klassikale yoga lessen in je yoga studio, gecombineerd met online yoga video’s, challenges, en werkboek met meditatie oefeningen.
Voordelen van een eigen online fitness omgeving
Maar ook voor jezelf en je onderneming brengt het veel voordelen met zich mee:
Je creëert meerwaarde voor je leden en klanten
Met een eigen online fitness omgeving:
- kunnen leden live sportlessen en trainingen terugkijken
- biedt je nog meer (aanvullende) coaching, video’s en andere digitale content
- creëer je een besloten community voor je leden en klanten (zoals Facebook groepen, ideaal dus voor leden die géén Facebook hebben)
- heb je altijd een manier om die band met ze op te blijven bouwen, dus ook buiten de fysieke lessen om
Je bereikt meer mensen
Wil je dat méér mensen je kennen, buiten je eigen woonplaats om?
Met het creëren van online fitness & health cursussen kan je oneindig veel mensen bereiken, als je dat wilt! Breid je klantenbestand uit, vergroot je naamsbekendheid, en help nog meer mensen met het bereiken van hun fitness doelen.
Je wordt gezien als expert
Door het geven van waardevolle content, zoals lessen, tips en technieken, zien steeds meer mensen dat JIJ de expert en professional bent in jouw vakgebied.
Vooral als je online steeds meer klanten bereikt, kan je in een korte tijd uitgroeien tot degene die kennis heeft van het vak, anderen inspireert, en waar mensen tegenop kijken!
Je kan meer verdienen
Als trainer kan je maar een beperkt aantal uren of met een maximaal aantal klanten op een dag werken, op een gegeven moment heb je een plafond bereikt.
Met online trainingen en coaching maak je in principe 1x de content, en kan je deze zo vaak verkopen en promoten als je wilt. Als het ware automatiseer je je business en kan je deze opschalen. Je kan dus meer klanten helpen in minder tijd, en je hebt de potentie om meer te verdienen. Een online cursus business kan helpen om stabiele inkomsten te creëren.
Lage overheadkosten
Als je volledig online gaat dan kunnen kosten, zoals energiekosten en de huur van een ruimte of gebouw, lager zijn (of helemaal wegvallen) dan wanneer je fysieke lessen zou geven.
Ook ben je in staat om een succesvolle fitness business op te bouwen, met maar een klein team met mensen of als zzp’er.
Social distancing
Ook in tijden van social distancing kan je met online cursussen nog steeds je bedrijf blijven runnen en geld verdienen. Blijf mensen inspireren en motiveren, en blijf met ze in contact door middel van je eigen besloten online platform.
Concurrentie voordeel
Met de populariteit van thuisfitness is de kans groot dat het aantal concurrenten in de fitness branche online groeit, en meer trainers, coaches en sportclubs bieden hun online cursussen en trainingen aan.
Wanneer jij ook het gemak van online lessen en coaching aanbiedt aan jouw klanten, dan kan je een concurrentie voordeel hebben op degenen die dat niet doen!
Je creëert meer vrijheid en flexibiliteit
Als je het goed doet, heb je met online trainingen en coaching meer controle over je eigen schema en laat je de online systemen voor jou werken.
Je bepaalt zelf wanneer en waar je lessen geeft.
Je bepaalt zelf wat voor digitale content je maakt en deelt.
En.. je bepaalt zelf WIE je als klanten wilt (geen klanten meer die niet op 1 lijn zitten met jouw gedachten en hoe je in het leven staat)
Zo heb je meer tijd over die je kan besteden aan andere belangrijke dingen, zoals meer tijd doorbrengen met familie en vrienden.
Een online cursus business is relatief eenvoudig te runnen en te managen, terwijl je er een stabiele (extra) inkomstenstroom mee kan opzetten, meer vrijheid kan creëren, en met jouw kennis en expertise een inspiratiebron kunt zijn voor anderen.
“Met 1-op-1 coaching voelde het alsof ik mijzelf steeds herhaalde, en steeds dezelfde vragen beantwoordde. Dus ik heb alle vragen die mensen mij stelden gestopt in een online cursus.”
-Elizabeth Rider,
Gezondheids- en voedingscoach, auteur, blogger & online business mentor
Heb jij nu zoiets van ‘Het aanbieden van online trainingen en ander digitaal aanbod aan mijn klanten zou weleens interessant kunnen zijn voor mijn business?’
Lees dan verder en ontdek welke 3 stappen je kan doen om goede, professionele online trainingen aan te bieden.
Zet een online cursus omgeving op
Maak een online fitness cursus
Verkoop en promoot de online cursus(sen)
Stap 1. Zet een online cursus omgeving op
Om jouw cursussen en trainingen te kunnen delen en verkopen, heb je ten eerste een cursus website nodig. Dit is een speciale online cursus omgeving die jij kunt aanbieden aan jouw cursussen en leden. Zij kunnen vervolgens inloggen in hun eigen persoonlijke en beveiligde online omgeving, waarin ze de lessen kunnen volgen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een online cursus omgeving voor studenten, gemaakt met de online cursus software Thinkific. In onze Thinkific rondleiding video kun je ontdekken wat je met Thinkific kan en of het wat voor jouw onderneming is.
Het mooie is dat het tegenwoordig erg makkelijk en betaalbaar is om zo’n website (zelf) te maken. Waar je vroeger iemand moest inhuren om zo’n systeem voor je te laten bouwen (of zelf veel tijd in stoppen om het zelf te bouwen), bestaan er tegenwoordig betere oplossingen.
Sterker nog, met goed online cursus software kan je binnen een uur al je complete cursus omgeving opzetten en deze aanbieden aan jouw leden en klanten!
Je hoeft hier dus totaal geen designer of programmeur voor te zijn. Het is juist bedoeld voor degenen die graag een kant-en-klare oplossing willen, waar alles al voor je is geregeld zoals hosting, betaling, uploaden van lessen en leermateriaal, en het beheren van je studenten en rapportages.
Om jou snel op weg te helpen online sportlessen en trainingen te maken en te verkopen, geven we je hieronder de eerste paar stappen:
1. Maak je gratis Thinkific account aan
Meld je aan voor een Thinkific account. Het free plan is altijd gratis en hiermee kan je je eerste online cursus opzetten en verkopen!
Binnen enkele minuten kan je dan al inloggen in je eigen cursus dashboard.
Bekijk hier onze hier onze Thinkific rondleiding video video om te zien of het wat voor jou is!
2. Maak je online fitness training / cursus aan
Kies een cursus template, bv. ‘blank’
3. Upload de lessen
Voeg nieuwe hoofdstukken/modules toe met de knop linksonder ‘add chapter’, en voeg lessen toe met de knop ‘add lesson’.
Mocht je nog geen lessen hebben, dan laten we je in de volgende stap zien (Stap 2) hoe je begint met het maken van een waardevolle cursus.
4. Wijzig de cursus afbeelding en omschrijving
Ga naar ‘Settings’ in het menu.
Klik links op ‘Course image & description’.
En upload hier de cursus afbeelding van jouw online cursus en omschrijf waar de cursus over gaat.
5. Test de online cursus
Dit zijn een paar eerste stappen die je kunt doen in het Thinkific dashboard, om een begin te maken met je cursus.
Stap 2. Maak je Online Fitness Cursus
Nu je alvast een online cursus omgeving hebt aangemaakt (en misschien ook al een paar modules en lessen hebt toegevoegd), is het belangrijk om te weten dat jouw fitness cursus goed moet aansluiten op jouw doelgroep.
Het is belangrijk dat jouw doelgroep enthousiast wordt. En dat ze met jouw trainingen en ondersteunend materiaal hun (fitness en gezondheids)doelen bereiken!
Voor het maken van een goede online fitness cursus, onderzoek je het volgende:
- Doelgroep – Voor wie maak je de online cursus?
- Onderwerp – Wat wordt het onderwerp van je online cursus?
- Concurrentie – Hoe kan je je onderscheiden van anderen?
- Prijs – Wat is de prijs van de online cursus?
- Content levering – Hoe lever je de content?
Om een aantrekkelijke online fitness cursus voor jouw doelgroep te maken, geven we hieronder een aantal vragen die jou hierbij kunnen helpen:
Doelgroep onderzoek
Voor wie maak je de online cursus / training?
- Hoe ziet jouw ideale klant of student eruit?
- En wat is jouw klant’s grootste probleem of doel op het gebied van gezondheid of fitness?
Bv. Is dat iemand die gewicht wilt verliezen? Of specifieker: een jonge moeder die haar zwangerschapskilo’s kwijt wilt? Of iemand die dagelijkse stress ervaart en mentaal meer tot rust wilt komen? Of een ervaren atleet die sterker wilt worden?
Hoe concreter en specifieker je jouw doelgroep kan omschrijven hoe beter je ze kunt aanspreken en enthousiaster ze worden over wat jij ze aanbiedt!
Onderwerp
Wat wordt het onderwerp van jouw online cursus / training?
- Waar is vraag naar, onder jouw doelgroep?
- Hoe help jij ze om hun doel te bereiken?
- Wat zijn de stappen om daar te komen?
- Voor welk niveau geef jij les, is dat bv. beginners of gevorderden?
- Hoe lang duurt het om dit doel te bereiken? Kan dit in 8 weken, of in 3 maanden?
- Wat hebben ze nog meer nodig aan advies, motivatie, tips, video’s, oefeningen, etc?
- Wat is jouw expertise / wat kan je ze leren? (bv. een toevoeging op wat ze al leren in huidige fysieke lessen)
- Waar haal jij zelf plezier uit als trainer of coach?
Concurrentie
Hoe kan jij je onderscheiden van anderen?
- Waarom zouden mensen jouw training volgen, en niet die van jouw concurrent?
- Heb je bepaalde kennis of ervaring die andere personal trainers niet hebben?
- Heb je een bepaalde lesstijl, persoonlijkheid of methode die mensen aanspreekt?
- Wat bestaat al, en wat krijgen klanten voor dat bedrag? Hoe kan jij klanten een betere deal geven?
- En wat bestaat er nog niet? Met andere woorden, waar liggen er nog kansen?
Prijs
Voor hoeveel verkoop je de online fitness cursus?
- Welke prijs vraag je? Wordt dit een laagdrempelig product, zoals een workshop of mini cursus/training, of een grotere cursus?
- Vraag je een eenmalige betaling per workout?
- Vraag je een maandelijkse betaling (abonnement)?
- Is een deel gratis en ander deel achter een betaalde login?
Vaak is dit een proces waarin je ontdekt wat wel of niet werkt voor datgene wat jij aanbiedt en voor jouw doelgroep in jouw branche.
Content
Waar bestaat jouw content uit?
- Geef je jouw workout lessen in de vorm van video’s of foto’s?
- In welke vorm lever je de lessen en informatie nog meer, zoals tekstbestanden, audiobestanden, PDF’s, schermopnames, slideshows, interviews?
- Welke tools of bronnen heb je hiervoor beschikbaar om deze content te maken?
- Krijgen ze direct toegang tot alles, of lever je elke week een nieuwe workout?
Dit zijn een aantal vragen om jouw online cursus vorm te geven en concreter te maken.
Het belangrijkste hierbij is dat je jouw doelgroep geeft wat ze willen. Geef ze waarde. En doe er alles aan om je klanten tevreden te houden. Niet alleen tijdens de aankoop, maar vooral ook na de aankoop.
Stap 3. Promoot & verkoop de online cursus(sen)
Nadat de online lessen zijn gemaakt en deze online staan, wordt er vaak gedacht ‘nu komen klanten vanzelf wel!’. Maar dat is helaas niet zo 😭. Vooral als je nog niet veel website bezoekers of een grote groep van volgers en potentiële klanten hebt.
Hieronder geven we je een aantal ideeën en strategieën waarmee je je online cursussen en trainingen kunt promoten en verkopen:
1. Creëer een salespage
Elke cursus heeft een goede salespage nodig! Potentiële klanten kunnen hierop lezen wat de online cursus inhoudt en via de bestelknop kunnen ze naar de betaalpagina waar ze kunnen afrekenen.
Een goede salespage beschrijft:
- het probleem van de klant en hoe jij ze hiermee kan helpen
- Voor wie de online cursus of training is
- Wat ze leren in het programma
- Informatie over jou en jouw expertise
Daarnaast heeft het aantrekkelijke visuals/plaatjes van jou en de cursus die je aanbiedt, een duidelijke koopknop, en een koppeling met een betaalmethode, zoals iDeal, Bancontact, Paypal of Creditcard.
In Thinkific is het heel eenvoudig om goede, aantrekkelijke salespages te maken. Met hun drag and drop site builder ontwerp je binnen no time website pagina’s die goed aansluiten bij jouw merk en huisstijl. Die drag and drop site builder laten we je ook zien in de Thinkific rondleiding.
Hier zie je 2 voorbeelden van cursus salespages:
2. Voeg bestaande en nieuwe klanten/leden toe
Een strategie om je online fitness cursus te promoten is om bestaande klanten (gratis of via een aanbieding) al toegang te geven. Als ze er dan enthousiast over zijn, dan is er een kans dat ze erover praten en aan anderen vertellen, wat weer kan zorgen voor nieuwe klanten/leden!
In Thinkific kun je klanten/leden heel eenvoudig toegang verlenen door middel van hun e-mail adres.
We laten zien hoe je dat doet in onze Thinkific rondleiding.
3. Koppel de cursus website aan betaalmethode
Om jouw online fitness cursus te kunnen verkopen heb je een online afrekensysteem nodig. Je koppelt Thinkific dan aan betaalmethode, zodat je klanten kunnen afrekenen met bv. iDeal, Bancontact, Apple Pay, Paypal of Creditcard. Bezoekers kunnen dan vanaf de salespage de cursus direct online afrekenen.
Bekijk hier de 2 manieren om Thinkific te koppelen met iDeal.
4. Stel een e-mail salesfunnel in
Niet iedereen die op jouw site komt zal zich (direct) inschrijven voor jouw online fitness cursus of training.
Dat is heel normaal, ze kijken een beetje rond, lezen jouw blogartikelen, bekijken wat je voor ze kan betekenen, enzovoort. Ze kennen je tenslotte nog niet, dus het is belangrijk dat ze je leren te vertrouwen en geloven in dat jij hen kan helpen. Want als dat eenmaal gebeurt, dan kunnen ze jarenlang een enthousiaste, loyale klant van jou worden!
Een goede e-mail salesfunnel is één van de beste manieren om het vertrouwen en de band met je klant op te bouwen. Sterker nog, het opbouwen van een waardevolle e-maillijst is een musthave voor elke online business.
Je kan je favoriete e-mail automation software (zoals ConvertKit, Mailchimp of Aweber) heel eenvoudig koppelen aan Thinkific.
Help ze bijvoorbeeld met veelgestelde vragen, hou ze op de hoogte van leuke deals en giveaways, neem eventuele drempels bij ze weg, en bouw die belangrijke vertrouwensband met ze op!
5. Creëer onboarding en welkom content
Wanneer jouw klant eenmaal een online fitness cursus bij jou heeft aangeschaft, wil je ook dat ze tijdens het volgen van de cursus een goede ervaring hebben met jouw bedrijf en website.
Het is dan ook belangrijk dat ze niet overweldigd raken door de hoeveelheid informatie die er op ze af komt. Je wilt voorkomen dat ze een slechte ervaring krijgen, en wilt ze juist een goede (eerste) indruk geven.
Met het creëren van onboarding content voor jouw studenten help je ze op weg, zodat ze echte resultaten krijgen met de cursus. Een aantal dingen die je hiervoor kunt doen zijn:
- Creëer een welkomstvideo waarin je ze bedankt voor het kopen van de cursus
- Creëer een uitlegvideo over hoe de cursus werkt
- Stuur een e-mail serie met ondersteunende stappen en tips die hen helpt hun doelen te bereiken
Heb je nog vragen?
Ben je enthousiast om je eigen online cursussen en trainingen op te zetten, maar is er nog iets onduidelijk of heb je vragen? Laat het ons dan weten, en hopelijk kunnen we je verder op weg helpen!
Mail naar [email protected]