5 Tips voor het Maken van je eigen Fashion Lookbook

+ Inspirerende voorbeelden van Fashion Brands

Een krachtige marketingtool die veel (grote) fashion brands tegenwoordig gebruiken, is een Fashion Lookbook!

fashion outfits lookbook

In dit artikel ontdek je wat een fashion lookbook is, geef ik je voorbeelden van lookbooks van grote fashion brands en de belangrijke 5 elementen om je eigen Fashion Lookbook te maken.

Nadine Atmo

Wat is een Fashion Lookbook?

In een lookbook presenteer je jouw fashion collectie en items op een mooie, visuele manier.

Het doel is om mensen te laten zien welke producten je zoal verkoopt in je webwinkel en op deze manier bezoekers te stimuleren om iets te kopen.

Je kan het ook zien als een online magazine. De bezoeker van je website bladert / scrollt lekker weg en krijgt leuke, nieuwe ideeën voor outfits en accessoires die er perfect bij passen.

Fashion lookbook missguided
Voorbeeld: Lookbook van Missguided

Ik vind een lookbook voor je fashion webwinkel dan ook een ideale manier om te verkopen, omdat je je producten schaamteloos in de spotlight kan zetten en kan verkopen, zonder dat je overkomt als een ‘opdringerige verkoper’. Want het laatste waar bezoekers en klanten van houden, is wanneer ze het gevoel krijgen dat ze iets wordt aangesmeerd.

Mode ontwerpers, stylisten, en de grote fashionmerken gebruiken lookbooks regelmatig als marketingtool om hun fans en klanten een geweldige shopbeleving te geven op hun website, met als doel om nieuwe bezoekers, verkopen en leads te krijgen.

"Met een lookbook kan je je producten schaamteloos in de spotlight zetten zonder dat je overkomt als een opdringerige verkoper."

Waarom een Fashion Lookbook voor jouw Fashion Webwinkel?

Er is een groot verschil tussen de productpagina’s in je webwinkel en het hebben van Fashion Lookbooks.

In een lookbook kan je veel meer laten zien dan op een standaard productpagina.

Daar waar bezoekers op de productpagina al verder in het aankoopproces zitten (‘ik wil deze rode broek in maat S bestellen’), kan je met je Fashion Lookbook nieuwe ideeën geven aan jouw webshop bezoekers en hen inspireren met wat jij allemaal te bieden hebt in jouw webwinkel.

Het creëren van je eigen fashion lookbook heeft meerdere waardevolle voordelen voor jouw fashion webwinkel:

Je geeft bezoekers en klanten nieuwe inspiratie en ideeën

In een lookbook laat je jouw collectie vaak zien als een complete look, outfit of style, in plaats van als 1 product (als op je productpagina’s). Je zet jezelf neer als dé fashion expert, die ze inspiratie geeft voor fashion items die ze kunnen combineren en met welke gelegenheid of setting ze dit kunnen dragen. Mensen houden ervan om leuke, nieuwe fashion ideeën te krijgen, en dat kan je perfect laten zien in een lookbook!

Makkelijk te consumeren voor de lezer

Fashion ideeën en tips geven in de vorm van een lookbook, betekent ook dat dit voor de lezer een makkelijke manier is om deze content te consumeren.

Je creëert meer naamsbekendheid en bouwt je fanbase uit

Een fashion lookbook is een mooi stuk content wat je kan promoten op je verschillende social media kanalen. Genereer meer naamsbekendheid voor jouw fashion brand, door het zoveel mogelijk te verspreiden onder jouw fashion doelgroep. Zorg ervoor dat de foto’s en plaatjes op je website en in je lookbook makkelijk te delen zijn, zodat jouw fans dit met hun vrienden kunnen delen en jij je groep fans en klanten uit kan bouwen.

Laat zien hoe uniek jij als fashion brand bent

Een fashion lookbook geeft je de mogelijkheid om creatief te zijn.. in tekst, style, foto’s, opmaak en uitstraling. Laat zien wie jij bent als fashion brand en waar je voor staat. Onderscheid je van al die andere fashion brands die dezelfde fashion items en collectie verkopen, door met jouw lookbook een verhaal te vertellen.

Je stimuleert verkopen in je webshop (op een leuke manier!)

Zoals ik al eerder zei.. een lookbook is de ideale manier om je producten te verkopen zonder dat je overkomt als een irritante verkoper. Mensen komen op jouw website voor gave fashion ideeën en inspiratie, en kunnen het alleen maar waarderen als jij ze hierbij helpt door complete looks en stylen voor ze samen te stellen.

Als fashion webwinkel is het creëren en het publiceren van lookbooks op je website een meerwaarde voor je bezoekers en klanten. Niet alleen zullen zij zich meer verbonden voelen met jouw fashionmerk, maar kan het hebben van goede fashion lookbooks ook leiden tot meer naamsbekendheid, omzet en leads voor je eigen fashion brand en webwinkel.

5 Tips om je eigen professionele Fashion Lookbook te maken

Laat je fashion producten en collectie shinen in een professioneel uitziende Fashion Lookbook.

Hieronder geef ik je 5 belangrijke tips voor het maken van je eigen Fashion Lookbook. En voorbeelden van fashion lookbooks van grote, succesvolle brands zodat je kan leren van de beste in de fashion branche!

1

Maak het visueel

Eén van de belangrijkste elementen van een professioneel uitziende lookbook is dat het erg visueel is met goede kwaliteit foto’s, contrasten, kleuren en styling.

Ons brein verwerkt visuele content, zoals plaatjes en video, vele malen sneller dan tekst. Uit onderzoek is ook gebleken dat visuele content meer impressies, kliks en conversies oplevert dan wanneer je alleen tekst zou gebruiken.

Voor vele webshops en marketeers, vooral in de fashion branche, zijn goede kwaliteit foto’s dan ook een múst voor hun marketing en de verhalen die ze vertellen in hun content strategie.

Fashion brand Missguided is heel sterk in het creëren van mooie, visuele plaatjes waarin hun collectie wordt gepresenteerd.

Ze kiezen de juiste setting en kleuren voor hun zomercollectie. En creëren hiermee een lookbook die visueel heel aantrekkelijk is om als superfan van hun kleding doorheen te bladeren.

visuele-lookbook-missguided-2
Bron: Missguided
2

Creëer een thema

Vergeleken met de standaard product pagina’s in je webshop, geef je in een lookbook meerdere producten uit je webwinkel weer die heel goed bij elkaar passen.

Een manier om van jouw producten een samenhangend en makkelijk te begrijpen geheel te maken, is om een bepaald thema of verhaal te creëren voor jouw lookbook.

Een thema of verhaal zorgt ervoor dat je geen random producten uit je collectie laat zien, maar dat het een verhaal vertelt aan je lezers. Storytelling is een belangrijke marketing strategie, waarbij je loyaliteit en vertrouwen wint van de consument. Niet voor niets focussen veel fashion brands en marketeers zich op het vertellen van goede verhalen, omdat het bijdraagt aan het neerzetten van een succesvol (fashion) merk en een positieve ROI.

Een thema kan zoiets simpels zijn als lente, zomer, herfst en winter.

Fashion brands creëren vaak lookbooks voor elk fashion seizoen: SS (Spring Summer fashion seizoen) en AW (Autumn Winter fashion seizoen). Bv, SS17 betekent ‘Spring Summer fashion seizoen van het jaar 2017’.

Maar je kan ook voor elke maand een andere lookbook creëren, met uiteenlopende thema’s die jouw doelgroep aanspreekt. Denk aan: ‘Back to School’ thema, ‘Warme Wintertruien’ thema of ‘Fun Festival looks’ thema, etc.

Zoals je hieronder ziet is één van de thema’s die Stylebop in haar lookbook heeft, de ‘Bucket list’ thema. Ze geven je een idee van dé tassen musthaves die je als moderne fashionista in je tassencollectie moet hebben.

Thema Lookbook Stylebop
Bron: Stylebop
3

Voeg call-to-action's toe

Je wit met je lookbook niet alleen fashion inspiratie geven, maar het liefst dat ze alles wat ze zien in hun winkelwagentje stoppen 🙂

Het is dan ook erg belangrijk om niet te vergeten de linkjes erbij te plaatsen, die leiden naar het desbetreffende product in jouw webshop.

Deze call-to-action’s maken het de lezer makkelijk om (direct) actie te ondernemen en het te kopen, zodra ze iets leuks zien.

En als e-commerce ondernemer benut je natuurlijk de kans om je conversie te verhogen, door het je gebruiker supermakkelijk te maken om te shoppen.

Zorg ervoor dat je call-to-action’s goed zichtbaar zijn, zoals een duidelijke knop of (gekleurde) link.

Hieronder zie je een van de outfit looks op Lookbook.nu

Lookbook.nu is niet zozeer een fashion merk, maar wel een van de populairste websites waar dagelijks honderden lookbooks worden geplaatst door fashion liefhebbers.

Wanneer je over de foto gaat, zie je nummers die overeenkomen met de link van het product. Zodra je daar op klikt, ga je naar de webshop zelf waar je het product kan bestellen.

Zoals je ziet, is het duidelijk wat het product is en waar je deze kan kopen. Duidelijke call-to-action’s zijn dan ook musthaves voor in je fashion lookbook, om meer verkopen en omzet te realiseren.

lookbook-cta-lookbooknu
Bron: Lookbook.nu
4

Maak het leesbaar en overzichtelijk

Om ervoor te zorgen dat je lezers een fijne ervaring met jouw brand en content hebben, is het belangrijk dat je lookbook eenvoudig en overzichtelijk te consumeren is.

Vermijd het plaatsen van teveel producten op een pagina, onlogische volgordes en een rommelige lay out. Dit zal bijdragen aan een negatieve ervaring die jouw lezer heeft met jouw fashion brand, en dat wil je natuurlijk voorkomen!

In plaats daarvan begeleid je je lezer door de pagina’s, met behulp van duidelijke teksten, voldoende ‘white space’ (witte/lege ruimtes), verschillende lettergroottes en kleuren.

Boohoo creëert duidelijke ‘blokken’ in hun lookbook, die ook nog eens duidelijk genummerd zijn. Als lezer heb je een mooi overzicht van de ‘February IT list’ en dit maakt het shoppen ook nog eens makkelijker.

lookbook-stylefix-itlist
Bron: Boohoo
5

Laat jouw unieke fashion identiteit zien

Een lookbook geeft jou de creatieve vrijheid om laten zien wie jij bent als fashion merk.

Waar wil je bekend om staan, wat wil je aan mensen laten zien?
Waar sta je voor, waar geloof je in?
Wat is jouw unieke style, en waarom moeten ze bij jou shoppen?

Breng een bepaalde emotie over door middel van je styling, je kleurenpalet en de woorden die je gebruikt.

Freepeople heeft een duidelijk beeld van wie zijn zijn als merk. Hun fashion collecties zijn gemaakt voor de vrijgevochten vrouw, de vrije geest die van avontuur houdt en zich vrij voelt door fashion, kunst, muziek en reizen.

Hun lookbooks hebben vaak dat ‘nature’ gevoel en sluiten perfect aan op de favoriete looks van hun doelgroep.

freepeople-lookbook-fashion-identiteit
Bron: Freepeople

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

Foto van Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker
Foto van Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker