Het Ultieme Handboek voor Fashion Content Marketing - Deel 4

Hoe Maak je Fashion Content als je Weinig Tijd & Inspiratie hebt?

Het is duidelijk dat fashion content marketing een belangrijke & superwaardevolle strategie is voor jouw fashion webwinkel.

Maar wat als je geen inspiratie hebt?
En je je niet creatief genoeg voelt om goede, leuke content te maken?

vrouw moe laptop bureau zonder achtergrond

Daarnaast kost het maken van fashion content tijd.
Wat als je geen TIJD hebt om content te maken?

In dit deel van het handboek leer ik je:

  • Waarom het belangrijk is dat je consistent content maakt en deelt
  • 3 Manieren om op een slimme & efficiënte manier content te maken, ook al heb je geen tijd of zin 

Fashion Content Marketing kan meer naamsbekendheid voor jouw merk en producten creëren, en kan meer bezoekers en verkopen opleveren. Daarnaast zet jou neer als dé fashion expert binnen jouw branche.

We weten hoe belangrijk het als marketing strategie kan zijn voor onze webwinkel. Maar we hebben niet altijd de tijd of inspiratie om goede content te maken en te promoten.

Het lukt gewoon even niet.
Geloof me, ik weet hoe dat voelt. Heb dat ook vaak genoeg meegemaakt..

Om er juist voor te zorgen dat we ons doel van goede, waardevolle content maken bereiken en meer succes creëren voor onze onderneming, zijn er een aantal technieken die ik hieronder met je deel.

De Nr. 1 Regel van Content Marketing

Net als bij elke goede relatie is het belangrijk om deze te onderhouden.

Af en toe een berichtje, een belletje, of een lief kaartje draagt elke keer weer bij aan een goede relatie. En hoe intensiever het contact, hoe meer je connect met iemand. Hoewel je natuurlijk altijd uitzonderingen hebt, waarbij de band tussen jullie sowieso sterk is.. no matter what.

Net als bij een persoonlijke relatie, wordt ook de relatie tussen webshop en klant beïnvloed door de mate van contact die je met elkaar hebt.

Het consistent delen van goede waardevolle content helpt hierbij!

Consistent content maken & delen

Het implementeren van een goede content marketing strategie is geen kwestie van af en toe een blogpost schrijven en hier en daar wat op social media posten.

Om de relatie met jouw volgers en klanten op te bouwen, te onderhouden en te versterken, is 1 ding superbelangrijk: het consistent maken en delen van goede content.

goede-relatie-samen

Dit betekent dat je je op continue basis laat horen als merk en interact met je doelgroep door middel van je content. Dit zorgt ervoor dat je op continue basis werkt aan het opbouwen en versterken van jouw relatie met je doelgroep. En dit zorgt er weer voor dat ze meer betrokken raken bij jouw merk en jou eerder vertrouwen als webshop.

Werk bewust aan je content

Eén ding is zeker. Als je eenmaal in de content-maken-flow zit, doordat je consistent content maakt.. dan is de kans er dat je al snel resultaten kan zien!

De enige obstakel die ik vaak in de praktijk zie, is dat het content maken er nog weleens bij in kan schieten. We hebben het te druk met andere dingen. We zijn net begonnen met content marketing, dus we vergeten om er een dagelijkse of wekelijkse taak van te maken. We hebben even geen zin. Of geen inspiratie. 

Allerlei redenen die ervoor zorgen dat we niet verder komen met het uitvoeren van een efficiënte content marketing strategie.

En redenen die ervoor kunnen zorgen dat we geen of weinig bezoekers en verkopen krijgen voor onze webshop  🙁

Hoe zorg je ervoor dat je, ondanks gebrek aan tijd en inspiratie, toch met regelmaat content maakt en dit deelt met jouw doelgroep?

3 Manieren om consistent content te maken

Leer hoe je consistent content maakt en deelt met je doelgroep, zodat je bouwt aan de relatie met je doelgroep en je je klanten database steeds verder uitbreidt.

Hieronder 3 manieren om toch consistent content te maken, ondanks dat je geen tijd of inspiratie hebt.

#1 Gebruik een Content Kalender

Wanneer je eenmaal een lijstje met content ideeën hebt, wil je deze gewoon afwerken zodat je dit online kan zetten en delen.

Maar in plaats van dat je direct overgaat in het creatieve proces van content creatie, is er nog 1 belangrijke stap die je veel tijd en energie zal schelen wanneer het aankomt op je content marketing strategie.

Net als elk ander belangrijk project, is het handig (en verstandig!) om je activiteiten/werkzaamheden in te plannen. En daar komt het gebruik van een content kalender bij kijken.

Wat is een content kalender?

Een content kalender is een kalender / overzicht die jou helpt om je content, deadlines en promotie in te plannen.

Je schrijft per kwartaal, maand, week en/of dag op welke content je gaat maken en af wilt hebben, zodat je dit kan promoten.

content-kalender
Voorbeeld van een content kalender

Bijvoorbeeld:

  • Je ziet dat over 1 maand de New York Fashion Week er weer is, dus komende maand plan je content in met NYFW als onderwerp
  • Je wilt een DIY serie maken met avond looks en gebruikt je kalender om dit overzichtelijk in te plannen

Met een content kalender kan je zover van tevoren plannen als dat je zelf wilt.

Maar welke voordelen heeft het gebruik van een content kalender nou voor jouw content productie?

Werk productiever en haal je content deadlines

Wanneer je een huis laat bouwen, ga je ook niet zomaar aan de slag.

Je maakt eerst een plan waarin de verschillende fases en werkzaamheden op een rij worden gezet. Je noteert wie wat wat doet en stelt deadlines vast, zodat je verder komt in het proces.

Zo werkt dit ook met het gebruik van een content kalender voor jouw content strategie.

Een kalender hoort één van de belangrijke tools binnen jouw content strategie te zijn.

Niet voor niets worden editorial en content kalenders door grote uitgevers en fashion brands gebruikt om hun content voor het hele jaar in te plannen.

Ook voor jou heeft het gebruik van een content kalender grote voordelen:

  • Je creëert overzicht voor jezelf op 1 plek
    Alle blog posts, video’s, social media posts, e-mail nieuwsbrieven en evenementen zijn namelijk overzichtelijk op een rijtje te zien in je content kalender. Dit geeft rust in je hoofd en tijdens het werken, omdat je altijd kan terugvallen op je kalender

  • Je vergroot de kans dat je je (content en promotie) deadlines haalt
    Misschien ken je de bekende gezegde wel ‘If u don’t write it down, it never happened’. Met andere woorden, als we een goed idee niet opschrijven, vergeten we het. Een content kalender herinnert je eraan wanneer je wat wilt doen, zodat je productiever bent en je doelen behaalt!

  • Je kan vooruit werken
    Met een content kalender speel je makkelijker in op belangrijke gebeurtenissen die komen. Denk bijvoorbeeld aan: fashion seizoenen, trends, evenementen en feestdagen.

Kortom, door met een content kalender te werken vergroot je de kans dat je efficiënter en effectiever werkt met minder stress. Wanneer we onze content niet inplannen, verspillen we kostbare tijd die we anders hadden gebruikt om productief te zijn!

#2 Hergebruik je Content

Net als dat elke schrijver weleens een writer’s block heeft, komt het voor dat we niet altijd inspiratie hebben voor nieuwe content ideeën.

En het goede nieuws is, met deze slimme strategie hoef dat ook niet!

Door bestaande content, die je in het verleden hebt gemaakt, opnieuw te gebruiken door deze in een ander jasje te maken creëer je weer nieuwe, waardevolle content voor je lezers.

Klikkerdeklik!

Het overkomt mij heel vaak: ik zie een interessante blogposts op Facebook voorbij komen en klik erop. De tips erin komen mij enigszins bekend voor, maar toch blijft het blijft het mij boeien en ik lees verder.

Blijkbaar had ik dit artikel al eerder gelezen, want ik zie dat het in mijn bookmarks staat. Het heeft alleen een andere titel. Maar omdat het onderwerp mij interesseert, vind ik het niet erg om het weer tegen te komen. Sterker nog, het herinnert mij er weer aan om met de tips aan de slag te gaan!

Het hergebruiken van dezelfde content helpt niet alleen jouw doelgroep, maar helpt ons vooral met het creëren van meer content in een korte tijd.

Maak sneller meer content

Door jouw bestaande content weer te delen of hier nieuwe content van te creëren, bespaar je tijd en geld. De basis van de content heb je namelijk al eerder gemaakt, en het idee is er al.

Het kost daarna minder tijd en energie om hier een nieuw stuk content van te maken, dan wanneer je from scratch zou moeten beginnen.

Voorbeelden hergebruiken van bestaande content

Voorbeeld 1

Bestaande content: een blogpost met de 10 lekkerste zomer cocktails voor bij de barbecue

Nieuwe content: een recept video, waarin je laat zien hoe je één van die cocktails uit je blogpost makkelijk zelf kunt maken

Voorbeeld 2

Bestaande content: een lookbook van je nieuwste herfstcollectie

Nieuwe content: 8 verschillende thema collage’s met de herfstlooks uit jouw lookbook, die je wekelijks op je social media deelt

Voorbeeld 3

Bestaande content: blogpost met titel ‘Kies de Perfecte Rode Jurk voor Jouw Valentijn Date’

Nieuwe content: dezelfde blogpost met andere titel ‘Top 5 Rode Romantische Jurken’

Ga dus op een slimme manier te werk en hergebruik je content door deze in een andere vorm te creëren of een andere insteek aan te geven! Op deze manier kan je in een kortere tijd sneller content maken.

#3 Besteed het content maken uit

Aangezien content maken een terugkerende taak is, die onderdeel is van jouw lange termijn strategie, kan het weleens overweldigend lijken. De uren die je er (wekelijks) in stopt.. het is een continu proces waar je aan werkt.

Wanneer je eenmaal hebt besloten dat je meer resultaten wilt bereiken door middel van een content marketing strategie en je er voor de volle 100% voor wilt gaan, dan is consistent content maken een must.

Wanneer je jouw eigen tijd beter ergens anders kan inzetten, kan je overwegen om het content maken uit te besteden door iemand hiervoor aan te nemen. Bijvoorbeeld, in vaste dienst of als freelancer.

Waarom content uitbesteden?

We hebben, als zelfstandig ondernemer, vaak niet de tijd om alles in ons bedrijf te doen wat we graag zouden willen doen.

Door bepaalde taken, zoals het content maken of promoten, door iemand anders te laten doen, creëer je soms zelfs meer en sneller resultaat:

  • Je hebt de taken mooi verdeeld onder verschillende personen, waarbij iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar ding
  • Je creëert overzicht,  waardoor je sneller en efficiënter kan werken
  • Je houdt zelf meer tijd over om bv. content te managen en te overzien, of andere belangrijke taken in jouw onderneming aan te pakken
samenwerken-content

Creëer je eigen content team

Grote, professionele bedrijven werken standaard met een content team. De één heeft als functie het schrijven en creëren van content. De ander is verantwoordelijk voor de promotie op social media.

En als je echt een groot content team hebt, dan is er vaak ook een content manager en een content editor, degene die de content controleert en de laatste puntjes op de i zet.

Ook als kleinere onderneming kan je eraan denken om speciale rollen toe te kennen aan personen binnen jouw bedrijf.

Maak afspraken over welke taken zij hebben en wat jij van hen verwacht.

Zorg ervoor dat het duidelijk is wat jouw content doel is, jouw fashion identiteit, zodat je met z’n allen op 1 lijn zit (grote merken werken vaak met editorial & publishing guidelines, overweeg om dit ook voor je eigen bedrijf op te zetten).

En overweeg om een (online) tool te gebruiken, zodat je efficiënter met het team kunt samenwerken. Zelf gebruik ik Favro, waarin ik mijn werkzaamheden overzichtelijk op een rij heb staan en taken kan delen met team members. 

Jouw beurt

Bedenk welke tools, manieren en/of personen jij kan inzetten voor je content strategie, zodat je sneller & efficiënter content kan creëren?