Het Ultieme Handboek voor Fashion Content Marketing
Zoals Heidi Klum altijd zegt in Project Runway:
‘In fashion, one day you’re in. The next day, you’re out!’
Misschien geldt dat voor fashion, maar zeker niet voor content marketing!
Leer in deze 6-delige serie hoe je meer bezoekers, zichtbaarheid & verkopen krijgt voor jouw fashion webwinkel en merk door het inzetten van Content Marketing.
- Nadine Atmo
- 6 min. lezen
- Laatste update: 4 september 2020
Heb je weleens van content marketing gehoord, maar nooit precies geweten wat het is?
Wil je weten waarom de grootste fashion brands content marketing als een MUSTHAVE marketing strategie zien? En hoe ze dit gebruiken om meer omzet voor hun merk & webshop te creëren?
Of heb je er nog niet eerder van gehoord. En ben je nieuwsgierig naar hoe deze populaire marketing strategie jou kan helpen met meer bezoekers, klanten & naamsbekendheid voor jouw fashion webshop en merk?
Lees in dit 5-delige handboek wat Fashion Content Marketing is.
Ontdek wat de belangrijke elementen zijn van content marketing voor de fashion branche en waarom je als fashion webshop niet om deze marketing strategie heen kunt!
De Droom van een eigen Fashion Webwinkel
Wanneer je begint met het opzetten van je fashion webwinkel, dan heb je grote dromen. Gave doelen die je wilt bereiken. Je bent ‘on fire’ en heb zin om je eigen succesvolle business op te zetten en te runnen.
Het is heerlijk, want een eigen onderneming geeft je de controle over je eigen werk, hoe jij je dag indeelt en eigenlijk.. controle over je eigen leven.
En of je dit nou doet naast je huidige baan of er fulltime voor gaat, uiteindelijk wil je een vrij en onafhankelijk leven creëren waarin je kan doen waar je van houdt!
Maar het loopt niet altijd zoals we willen..
De successen die we voor ons zagen blijven uit. Bijna niemand komt een kijkje nemen in onze webshop. En als mensen wel op je website komen, waarom kopen ze dan niet?
Lees verder en ontdek hoe fashion content marketing jouw webwinkel WEL resultaten kan geven.
Til je fashion webwinkel naar de next level en creëer de fashion brand en webshop die duizenden fans, bezoekers en verkopen oplevert!
Hoe ik weet dat Content Marketing werkt
Voordat ik je vertel wat fashion content marketing precies is en hoe je succesvolle fashion content maakt, neem ik je mee naar een aantal jaren terug..
Eén van de eerste websites die we opzetten was, zonder dat we het doorhadden, het begin van een succesvol content marketing avontuur.
Het is het 1e project waar we het belang en de potentie van goede content voor het eerst merkten, doordat we een stijging zagen in het aantal bezoekers en sessies.
Een sessie is een actie die een gebruiker op je website doet, bv. het openen van een webpagina of een transactie. Een bezoeker kan meerdere sessies doen.
Om te laten zien hoe deze stijging er in de statistieken uitzag, zie je hieronder een screenshot uit Google Analytics.
Je ziet dat we bij de start van de site (Oktober 2011, pijltje 1) nog nauwelijks bezoekers hadden. Wat logisch is, zonder enige naamsbekendheid.
Op een gegeven moment begonnen we met het schrijven van leuke, waardevolle artikelen en tutorials. Content die onze bezoekers gaaf vonden om te lezen en hen ook hielpen.
Wat je uit de Google Analytics screenshot kunt halen:
- De start van de website is in Oktober, toen hadden we 0 bezoekers
- In die maand creëerden we onze eerste content
- Op vrijdag 14 oktober 2011 hadden we 3 sessies
- Over de loop van ongeveer een jaar stijgt het aantal sessies
- Op vrijdag 30 november 2012 meten we we 757 sessies op die dag
Je ziet dat, in de periode van starten tot ongeveer een jaar later, het aantal sessies van website bezoekers een stijgende lijn is.
In plaats van een lijn met pieken en dalen, wat vooral onzekerheid met zich meebrengt, creëerden we een stabiele basis voor onze website.
We begonnen vanaf o en bouwden de website steeds een beetje verder uit. Dit resulteerde in het opbouwen van het aantal (terugkerende) bezoekers en klanten.
Een aantal opmerkingen:
- Dit aantal sessies en bezoekers is gerealiseerd ZONDER (online) te adverteren, zoals in Google Adwords of Facebook. Alle bezoekers zijn op een natuurlijke manier op de website gekomen, via de organische zoekmachine resultaten of via onze social media kanalen;
- Dit betekent dat we geen geld hebben hoeven uitgeven aan online adverteren, maar vooral onze tijd en focus hebben gestopt in het creëren van goede, waardevolle content;
- Het hebben van goede content, die altijd interessant is en blijft voor jouw doelgroep, kan jarenlang nog bezoekers, verkopen en naamsbekendheid opleveren.
Dit hebben we niet alleen ondervonden met deze website, maar met meerdere van onze websites, en webshops en websites van onze klanten.
Het begin van iets groots
Wat betreft dit project, hebben we ‘maar’ ongeveer 20 artikelen gemaakt en op de website gezet. Dus zoveel content schreven we toen nog niet.
Plus niet elk artikel was even populair. Het ene artikel leverde meer bezoekers op, dan anderen. Dus daar kon nog sterk in verbeterd worden.
Al met al, dit was nog maar het begin van iets groots!
Wat als je niet 20, maar 100 goede artikelen creëert?
Wat als er in plaats van 4 populaire artikelen, 50 artikelen waren die zo populair zijn dat het zoveel bezoekers vanuit zoekmachines en social media trekt?
En wat.. als je deze content ook nog eens betaald promoot op allerlei social media kanalen?
De sky is echt the limit met content marketing!
And I just love it!
Jouw beurt
Ook al was dit jaren geleden, het gebruik van content voor je website of webshop is sinds afgelopen alleen maar belangrijker geworden!
Ik wil jou graag helpen om ook succesvolle resultaten neer te zetten voor jouw fashion webwinkel, door middel van goede content marketing.
Het is jouw beurt om jouw online business te laten groeien en een grote fanbase op te bouwen, die niet kunnen wachten om jouw gave producten te zien en te kopen!
Content marketing is dan ook een waardevolle strategie waarbij je, als je dit goed doet, bouwt aan een ‘online content asset’ die op lange termijn steeds meer en meer resultaten op kan leveren.
Lees verder in het volgende deel van dit handboek (Deel 1: Wat is Fashion Content Marketing) wat de voordelen zijn van content marketing voor jouw fashion webwinkel. En waarom NU de tijd is om content marketing voor jouw webshop in te zetten!
Hi, ik ben Nadine!
Superleuk dat je meer wilt weten over content marketing 😃
Content Marketing is één van de strategieën binnen online marketing waar mijn hartje van op hol slaat. Mooie, waardevolle dingen creëren waar anderen blij van worden. En die natuurlijk bijdragen aan het creëren van een eigen succesvolle onderneming.
In mijn jaren als (online) ondernemer heb ik niet alleen veel geleerd, maar ben ik ook erg geïnspireerd geraakt door anderen.
Samen met Sil ben ik dit ondernemers avontuur meer dan 10 jaar geleden aangegaan. In die jaren daarna hebben we zoveel ontdekt, geleerd en ervaren.
Waar we vooral energie uit krijgen is om samen met anderen mooie resultaten neer te zetten.
We begrijpen dat online marketing niet iedereen z’n core business is. En als ondernemer heb je al genoeg andere dingen aan je hoofd.
Maar omdat 50% van onze dagelijkse business activiteiten gericht hoor te zijn op (online) marketing en je met goede online marketing strategieën geweldige resultaten kunt behalen, hebben we Boterham.nl gecreëerd.
Met Boterham.nl willen we jou leren hoe je je webwinkel naar een hoger niveau kunt tillen, op een eenvoudige en laagdrempelige manier.
Ontdek hoe je meer bezoekers, klanten & leads realiseert voor je eigen onderneming.
Laten we er samen het beste jaar van maken dat we ooit hebben gehad!
In dit handboek leer je:
Introductie Fashion Content Marketing
Ontdek wat fashion content marketing is en welke resultaten je kunt krijgen voor je fashion webwinkel als je deze marketing strategie succesvol inzet.
Hoe verdien je geld met je fashion content?
Leer welke soorten fashion content je kunt creëeren (met voorbeelden!) en hoe dit omzet OPLEVERT voor jouw fashion webwinkel, in plaats van dat het je alleen maar tijd en geld kost.
Hoe maak je aantrekkelijke fashion content die mensen willen lezen?
Ontdek de 5 belangrijkste stappen om fashion content te maken die mensen daadwerkelijk lezen en verder klikken naar jouw webshop, zodat je meer bezoekers, klanten & naamsbekendheid krijgt voor jouw webwinkel.
Hoe maak je fashion content als je weinig tijd en inspiratie hebt?
Leer hoe je efficiënt en slim content creëert, ook al heb je een writer’s block of onvoldoende tijd om content te maken.
Hoe promoot je je fashion content (zodat heel veel mensen het lezen?)
Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen met jouw fashion content, zodat zoveel mogelijk mensen het zien, liken, delen en jou dit meer bezoekers, verkopen & naamsbekendheid oplevert voor jouw fashionmerk en webwinkel?